Informatie

Begaafdheid

Alle leerlingen op onze school verdienen zorg en aandacht. Passend onderwijs strekt zich dus ook uit tot de cognitief talentvolle leerlingen. Om "hoog"begaafde kinderen goed in beeld te brengen werken we op de Finne met het Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid (DHH).

Het DHH is een compleet systeem voor de identificatie en begeleiding van begaafde leerlingen uit groep 1 tot en met 8 van het basisonderwijs. Het is een online toolkit met instrumenten die ons op handelingsgerichte wijze helpen om begaafde leerlingen niet alleen te herkennen maar ook goed te begeleiden.

Indeling van DHH
DHH bestaat uit de modules quickscan, signalering, diagnose, leerlingbegeleiding en evaluatie. Elke module helpt ons een volgende fase in het proces van leerlingbegeleiding zo goed mogelijk vorm te geven. 

Begaafdheidscoördinator
Op de Finne is een geschoolde begaafdheidscoördinator aanwezig die één dag per week voor/met deze groep kinderen werkt. De coördinator brengt, samen met de basisleerkracht, de kinderen in kaart binnen het DHH en begeleidt de leerkrachten bij de invoering en vervolgstappen die daaruit voortkomen. Na het proces van signalering en diagnostiek volgt een plan van aanpak voor de leerling. 

Plan van aanpak                                                                                                                                                               Het plan van aanpak wordt door de basisleerkracht tijdens de voortgangsgesprekken gedeeld met kind en ouders. De begaafdheidscoördinator begeleidt/coacht het kind vanaf de middenbouw wekelijks of tweewekelijks buiten de groep. Alle verwerking gebeurt binnen de eigen weektaak in de eigen unit. 

Methodes                                                                                                                                                                        Onze methodes voor basisvakken zijn geselecteerd op mogelijkheden ten aanzien van gedifferentieerde niveaus binnen ieder leerjaar. Ook begaafdere kinderen krijgen binnen deze methodes een op hen afgestemd aanbod. In een enkel geval kiezen we er, in overleg met leerling en ouders, voor om bij één of enkele vakken een leerjaar hoger mee te draaien. 

Leerjaar overslaan                                                                                                                                                          Een leerjaar overslaan is alleen bij hele hoge uitzondering mogelijk op onze school omdat wij de belasting daarvan op sociaal emotioneel gebied voor kinderen erg groot vinden. Wij kiezen bewust voor verbreding en verdieping binnen de lesstof van het betreffende leerjaar, eventueel voor een vakonderdeel een niveau hoger werken en de mogelijkheid om, vanaf leerjaar 5, een dag naar het Comprix College te gaan.

Het Comprix College: een academisch leerpunt voor cognitief talentvolle leerlingen.

Een aantal van onze leerlingen gaat ter aanvulling op bovenstaand pakket wekelijks een dag naar het Comprix Colllege in Oosterwolde. Hier krijgen ze de mogelijkheid om één dag per week in hun peergroep te werken aan specifieke individuele doelen.

Voor meer info over het Comprix College kunt u kijken op https://comprixcollege.nl